Terapia pedagogiczna
TERAPIA PEDAGOGICZNA
Celem najważniejszym terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości.
Dziecko dyslektyczne uczęszcza na zajęcia terapeutyczne, by usprawnieniu uległy jego funkcje percepcyjno-motoryczne, żeby wyrównać braki w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych, a przez to - by wyeliminować niepowodzenia szkolne oraz ich emocjonalne i społeczne konsekwencje. Celami szczegółowymi terapii pedagogicznej są:
- wspomaganie rozwoju sprawności manualnej i graficznej,
- kształtowanie i rozwijanie analizy oraz syntezy wzrokowej i słuchowej,
- usprawnianie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
- kształtowanie i rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie koncentracji uwagi, pamięci i spostrzegawczości,
- rozwijanie umiejętności czytania i pisania,
- motywowanie do systematycznej pracy,
- rozbudzanie wiary we własne siły i możliwości
Podczas trwania całej terapii ważne jest, by wszyscy jej uczestnicy wzięli za nią odpowiedzialność. Ważne, by rodzice wspierali swe dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zachęcali do udziału w zajęciach, ale i też dopingowali je do kontynuowania pracy w domowych pieleszach.
Tylko codzienne ćwiczenia dadzą rezultaty terapeutyczne, nawet w formie całkowitego wyeliminowania trudności dziecka. Dlatego namawiamy rodziców dzieci dyslektycznych do stałego kontaktu i bieżącego konsultowania rodzaju ćwiczeń, jakie w danym momencie musi podjąć dziecko.