Terapia logopedyczna
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Prowadzące: Natalia Horbacz Klein, Patrycja Błoch
Mowa w znaczącym stopniu wpływa na całokształt rozwoju dziecka oraz jego
powodzenie w nauce szkolnej. Stanowi ona podstawę w budowaniu relacji społecznych, jest
narzędziem w zdobywaniu informacji, daje możliwość wyrażania własnych myśli i pozwala
na precyzyjną komunikację.
Do najważniejszych celów pracy logopedy szkolnego należą:
• ćwiczenia w zakresie rozwijania sprawności narządów mowy uczniów,
• ćwiczenia w zakresie artykulacji,
• ćwiczenie słuchu fonematycznego,
• rozwijanie komunikacji językowej,
• dbałość o poprawność gramatyczną wypowiedzi uczniów,
• dbałość o kulturę słowa potocznego,
• wzbogacanie słownictwa uczniów.
Do podstawowych zadań logopedy szkolnego należą:
• dokonywanie diagnoz logopedycznych,
• tworzenie programów terapii logopedycznej uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów,
• prowadzenie terapii logopedycznej,
• działania w zakresie profilaktyki logopedycznej,
• motywowanie dzieci do działań niwelujących zaburzenia artykulacyjne,
• wzmacnianie wiary uczniów we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny,
• wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z wadą wymowy,
• utrzymywanie stałej współpracy z rodzicami dzieci, pozostającymi pod opieką logopedy, w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych,
• utrzymywanie współpracy z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem szkolnym,
• kierowanie uczniów z deficytami w zakresie budowy lub motoryki narządów mowy do odpowiednich specjalistów (ortodonta, laryngolog, foniatra).
Czas trwania terapii logopedycznej oraz jej efektywność zależą od przyczyn i stopnia
zaburzenia mowy, jak również od współpracy terapeuty z rodzicami. Należy mieć na uwadze,
iż konieczne są systematyczne ćwiczenia z dzieckiem w domu, trwające około 10 –15 minut
dziennie.